
Każdy miłośnik jazdy po bezdrożach raczej prędzej niż później staje przed koniecznością zabezpieczenia karoserii swojej terenówki. Przedzieranie się przez dziki teren bardzo szybko prowadzi do uszkodzenia lakieru i rdzewienia karoserii. Na całe szczęście istnieje sposób wykonania trwałej i odpornej powłoki. Lakier uretanowy Raptor, bo o nim mowa szybko stał się ulubionym produktem lakierniczym miłośników off-roadu. O tym czym jest Raptor i jak go stosować dowiesz się z lektury poradnika.
Czym tak naprawdę jest Raptor ?
Nie, nie jest to wymarły gad, ale nowoczesny środek ochronny o wielkim wachlarzu zastosowań. Jako pierwsi odkryli go właściciele terenówek, którym marzył się odporny na uszkodzenia mechaniczne lakier samochodowy. Oprócz doskonałej odporności mechanicznej posiada inne cenne zalety. Doskonale zabezpiecza przed:
- rdzą,
- solą,
- wilgocią,
- wysoką temperaturą.
Występuje w dwóch wersjach - jedynie słusznej czarnej - oraz do barwienia. Do wersji barwionej dodajemy około 10-15% lakieru akrylowego w ulubionym kolorze i już prawie możemy malować.
Przygotowanie podłoża i aplikacja lakieru Raptora
Zanim dojdziemy do malowania, niestety musimy się troszkę pogimnastykować. Pierwsza sprawa - Raptora nie nakładamy na gołą blachę. W tym wypadku na pierwszy ogień idzie podkład wytrawiający ACID#8. Teraz przychodzi czas na matowienie całej powierzchni przeznaczonej do lakierowania. Kiedy blacha zostanie już odpowiednio potraktowana aktywatorem przyczepności Grip#4, zmatowiona i odtłuszczona, przychodzi czas na malowanie!
Metod aplikacji Raptora jest kilka. Można go nakładać pędzlem, wałkiem, pistoletem do konserwacji lub po uprzednim rozcieńczeniu pistoletem lakierniczym HVLP. Specjaliści z branży preferują pistolet do konserwacji. Faktura jest grubsza, a robota idzie szybko. Po położeniu pierwszej warstwy i około 60 minutach przerwy możemy kłaść warstwę drugą. Jak już skończymy zabawę z pistoletem, musimy uzbroić się w cierpliwość. Raptor do pełnego stwardnienie potrzebuje 5 dni. Ale późniejszy efekt jest nie do przecenienia.
Producent Raptora określa jego wydajność w sposób bardzo obrazowy, podając ilość preparatu potrzebną do polakierowania konkretnego modelu samochodu. I tak przykładowo Łada Niwa to 4 litry, Toyota Land Cruiser 105 to 8 litrów, a Toyota Tundra 12 litrów preparatu.
Inne zastosowania Raptora
Ograniczeniem do stosowania Raptora może być tylko wyobraźnia. Oprócz branży motoryzacyjnej Raptor z powodzeniem stosować można do zabezpieczania elementów konstrukcyjnych budynków, sprzętu pływającego, różnego rodzaju przyczep, maszyn i urządzeń przemysłowych. Raptor jest bardzo wszechstronnym preparatem i nie sposób wymienić wszystkich jego zastosowań.