Renowacja podwozia pojazdów gąsienicowych ma istotne znaczenie dla dobrego funkcjonowania maszyn. To właśnie podwozie jest najbardziej obciążone w czasie eksploatacji. Właściwa konserwacja pozwala na kontrolowanie kosztów operacyjnych przez cały czas użytkowania maszyn, a także wydłuża okres między kolejnymi renowacjami.
Dlaczego warto zadbać o podwozie pojazdów gąsienicowych?
Płyta podłogowa podwozia zazwyczaj zrobiona jest z cienkiej stali, przez co wraz z upływem czasu i eksploatacji ulega zniszczeniu. Często zdarza się, że zużycie jest nierównomierne. Z tego względu warto robić regularne przeglądy. Dobrą praktyką jest sprawdzanie podwozia po każdym użytkowaniu maszyny. Podwozie w szczególności maszyn gąsienicowych jest najbardziej narażone na procesy korozyjne. Dlatego tak ważne jest regularne i co ważne odpowiednie zabezpieczenie podwozia przed upływem czasu i wpływem czynników atmosferycznych. Jednak zawsze warto robić to przy pomocy wyłącznie sprawdzonych i specjalistycznych środków, które zagwarantują najwyższą jakość.
Kompleksowa renowacja podwozia krok po kroku
Odnowienie podwozia zawsze rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia. Nie bez znaczenia jest utrzymanie podwozia w czystości przy każdym użytkowaniu. Wszelkie błoto i innego rodzaju zanieczyszczenia muszą zostać usunięte, w szczególności w okresie zimowym, kiedy pozostawione zanieczyszczenia mogą zamarzać wewnątrz podwozia. Podwozie należy umyć ciśnieniowo z dodatkiem przeznaczonych do tego środków chemicznych oraz mechaniczne usunąć rdzę, a także zneutralizować ją specjalnym środkiem. Po upływie 24 godzin następnym krokiem jest pokrycie powierzchni środkiem ochronnym, który odpowiednio zabezpieczy podwozie. Rekomendowanym preparatem jest Raptor, który tworzy powłokę ochronną na powierzchni i jest odporny na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie czynników zewnętrznych. Raptor doskonale sprawdzi się jako preparat zabezpieczający wszelkie metalowe elementy podwozia, ale również takie wykonane z innych materiałów. Jest to preparat elastyczny, dlatego pokrycie nietypowych powierzchni nie sprawi większych problemów.
Fabrycznie każde podwozie zostaje zabezpieczone, jednak po upływie pewnego czasu użytkowania powłoka traci swoje właściwości. Dodatkowo warstwa antykorozyjna może zostać uszkodzona poprzez uderzenia kamieni. Na rynku dostępne są różnego rodzaju osłony, które aktywnie ochraniają powozie przed gruzem oraz lodem. Sprzymierzeńcami procesów korozyjnych jest stosowana zimą sól drogowa, duża wilgotność powietrza, błoto i kurz, które osadzają się na podwoziu. Oznacza to, że prędzej, czy później podwozie pojazdu gąsienicowego będzie wymagało odnowienia.